Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini... Kalau Ada Kesempatan Sila Berkunjung Lagi

Beberapa Kemusykilan Agama

>> Tuesday, September 2, 2008

Persoalan 1: Apakah hukumnya ikan (ternakan) yang diberi makan makanan dari sumber yang haram seperti najis babi?

Jawapan: Menurut fatwa yang dikeluarkan oleh Jabatan Mufti Negeri Selangor bertarikh 9 April 2007 menyatakan -

(1) Ikan ternakan yang dipelihara dalam kolam, tasik, lombong dan seumpamanya serta diberi makanan daripada najis seperti babi dan bangkai sebagai sumber makanan utama adalah haram dimakan; dan

(2) Penternak dilarang memberi ikan ternakan dengan makanan utama daripada najis sebagai langkah di samping menjaga sensitiviti umat Islam.


Persoalan 2: Saya ingin penjelasan mengenai situasi masalah saya. Saya tidak berkesempatan menggantikan puasa pada tahun lepas (2004) sebanyak 4 hari lagi kerana masalah kesihatan sebelum Ramadhan tahun ini (2005).

Soalannya:

(1) Adakah puasa 4 hari yang tertinggal itu perlu saya gandakan menjadi 8 hari utk saya qada' kemudian nanti?

(2) Bolehkah saya sekalikan qada' puasa ini dengan puasa 6 di bulan Syawal nanti?

(3) Berapa banyakkah fidyah yang perlu saya bayar dan bolehkah dijelaskan bagaimana nilai fidyahdikira (daripada cupak kepada nilai duit).

(4) Adakah fidyah itu perlu saya lakukan/bayar setelah saya habis menggantikan puasa saya?

Jawapan :

(1) Puasa itu tidak perlu digandakan, hanya fidyahnya sahaja yang digandakan.

(2) Sah puasa qada' bersama dengan puasa 6 dalam bulan Syawwal.

(3) Fidyah yang perlu dibayar ialah :
1 cupak (670 gram) sehari x 4 hari = 4 cupak (2K 680 gram)
Nilai ringgit RM 1.17 (1 cupak)

(4) Fidyah tersebut perlu terus dibayar kepada fakir miskin tanpa perlu menunggu habis puasa.

- Sumber Jabatan Mufti Negeri Selangor

0 comments:

Post a Comment

Komen / Pertanyaan





Form View Counter

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP