Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini... Kalau Ada Kesempatan Sila Berkunjung Lagi

Peluang Yang Tidak Harus Dilepaskan

>> Tuesday, October 12, 2010

Sejak kebelakangan ini trend mencari duit tambahan telah menjadi semakin popular memandangkan kos sara hidup yang semakin hari semakin meningkat. Jika setakat bergaji antara RM3500 hingga RM5000 sebulan dan tinggal di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur kita akan menghadapi masalah kewangan yang teruk sekiranya kita tidak bijak menguruskannya.

Justeru ramailah yang membuat kerja-kerja sambilan seperti berniaga pasar malam, berniaga pisang goreng, mengambil upah menjahit, membuat kerja-kerja sambilan seperti di stesen-stesen minyak, seven eleven dan sebagainya. Namun kesemuanya ini bukanlah satu perkara yang mudah untuk dilakukan. Berniaga pasar malam atau berniaga pisang goreng memerlukan komitmen yang amat tinggi sama ada dari segi masa atau modal. Modal untuk mula berniaga pasar malam busuk-busuk pun tak kurang 15 - 20k. Begitu juga dengan komitmen masa.

Dulu saya pernah berjinak-jinak berniaga burger selepas tamat pangajian di UKM sekitar tahun 98.. fuuhh amat meletihkan sekali. Pukul 8 pagi hingga 5 petang saya kerja di pejabat, selepas sampai di rumah sekitar jam 6 petang kena bersiap-siap untuk buka warung burger. Sebelum maghrib bisnes dah start hingga pukul 12 malam, lepas tu kena kemas-kemas barang dan balik rumah untuk kira berapa keuntungan hari tersebut. Sekitar jam 2.30 pagi baru boleh tidur. Esoknya seawal 6 pagi dah kena bangun untuk bersiap pergi ke pejabat. Rutin sebegini memang amat meletihkan dan saya tak dapat bertahan lama.. selepas 3 bulan saya terpaksa tutup bisnes.

Jika nak berniaga burger yang serba ringkas tu pun kita akan merasa kelelahannya apa lagi bisnes yang lebih besar seperti berniaga pasar malam atau bekerja sambilan di tempat-tempat tertentu. Masa bersama keluarga juga akan menjadi semakin sedikit dan akhirnya kita akan menjadi hamba masa dan wang. Masa hidup kita akan habis semata-mata hanya untuk bekerja dan mencari wang. Yang lebih malang lagi ialah kita sibuk bekerja mencari wang tetapi hasil yang diharapkan masih tidak tercapai, kerja siang dan malam tetapi income masih tidak mencukupi.

Ketika saya menjual burger dulu teknologi internet masih terlalu baru. Tidak ramai yang mahir menggunakan internet, apatah lagi untuk berniaga di internet. Apa yang terlintas di fikiran saya tentang perniagaan adalah perniagaan konvensional yang terpaksa digerakkan secara offline. Nama-nama besar Internet Marketer seperti Irfan Khairi, Zamri Nanyan, Ammar Zahar, Gobala Krishnan dan lain-lain lagi masih belum muncul. Tetapi kini trend bisnes internet sudah menjadi tidak asing lagi di Malaysia. Maka sering kita dengar tentang mereka yang telah berjaya menjana pendapatan sehingga ribuan ringgit sebulan hanya dengan duduk di hadapan komputer di rumah. Ramai yang teruja untuk melakukannya dan ramai yang telah berjaya, tetapi tidak kurang juga yang gagal.

Mengikut kajian, 90% orang yang cuba melakukan bisnes internet ini akan mengalami kegagalan bahkan tidak berjaya memperolehi walau sesen pun di internet. Lebih malang lagi bagi mereka yang tertipu dengan menyertai Scam akibat terpedaya dengan slogan manis seperti 'Duduk Diam Dapat Duit' (4D). Mentaliti orang kita memang begitu, malas nak berusaha tetapi nakkan keuntungan berlipat ganda dalam masa yang singkat. Model-model bisnes internet yang tulen memang banyak antaranya seperti affiliate, dropship, adsene atau pay per click dan sebagainya.


Kesemua model-model tersebut tidak boleh dilakukan begitu sahaja tanpa ilmu yang mantap. Terlalu banyak istilah yang perlu difahami dan kesemuanya perlu dipelajari secara berguru. Tetapi, sekali anda menguasai ilmu ini anda akan merasai erti kebebasan... kebebasan kewangan dan kebebasan masa. Ketika itu anda akan melihat orang lain terpaksa memerah keringat untuk memenuhkan akaun bank mereka sedangkan anda telah memilikinya dan hanya menunggu masa yang sesuai untuk menggunakannya. Ketika itu anda akan melihat orang lain terpaksa keluar rumah awal pagi untuk ke pejabat sedangkan anda hanya berkain palekat sambil menghadap komputer atau laptop sambil menghirup secawan kopi.

Kuncinya adalah ilmu...

Carilah ilmu mengenainya...

Tetapi kini, ada satu lagi jenis bisnes yang lebih mudah. Bagi saya bisnes ni adalah bisnes yang paling mudah pernah saya jumpa gabungan antara bisnes internet dengan bisnes konvensional. Saya baru cuba bisnes ni 3 hari dan saya perhatikan perkembangannya amat menggalakkan sekali. Saya percaya dalam masa yang singkat ia akan menjadi satu fenomena dan sesiapa yang tidak merebutnya sekarang pasti akan merasa kerugian.

Saya tak akan bercerita lebih panjang di sini. Anda boleh klik di sini untuk tahu lebih lanjut. Cuma apa yang hendak saya highlight di sini ialah peluang mencari rezeki yang halal memang wujud di mana-mana. Walaupun kita hidup di dunia ni hanya sementara tetapi keperluan kehidupan ketika masih hidup ini janganlah diabaikan. Carilah kehidupan yang baik dan sempurna, tempat tinggal yang baik, kenderaan yang baik, isteri yang baik, dan anak-anak yang baik. Insya Allah, dengan hasil pendapatan yang mantap bolehlah kita menumpukan minda kita kepada perkara-perkara yang lebih penting seperti beribadat kepada Allah dengan hati yang lebih tenang.

Tetapi satu perkara yang perlu diingat harta kekayaan bukanlah segala-galanya. Semuanya akan hancur dan musnah bila tiba masanya nanti. Oleh itu jadikanlah harta hanya sebagai wasilah untuk mencari kesempurnaan di akhirat kelak. Janganlah kita terlalu obses dengan  kekayaan sehingga sanggup melanggar pantang larang Allah. Entah esok atau lusa kita akan pergi menemui Tuhan dengan meninggalkan segala-gala yang kita miliki di dunia ini. Wassalam, jumpa lagi..

0 comments:

Post a Comment

Komen / Pertanyaan





Form View Counter

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP