Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini... Kalau Ada Kesempatan Sila Berkunjung Lagi

Komen Tentang Kepercayaan Terhadap Kewujudan Makhluk Halus dan Gangguannya Menurut Islam

>> Tuesday, April 26, 2011

Seorang pembaca blog ini telah menulis komen dengan agak panjang lebar tentang post saya sebelum ini yang bertajuk: Kepercayaan Terhadap Kewujudan Makhluk Halus Dan Gangguannya Menurut Islam.
Saya akan respon pada post saya yang seterusnya.

Sila ikuti komennya:

assalamualaikum..sy tertarik dgn komen johnensem terutama pada ayat ‘tp untuk melihat, berhubung dengan makhluk ini sama sekali saya tidak percaya...pada pendapat saya kepercayaan boleh berhubung atau melihat dengan makhluk ini lah yang dikatakan amalan khurafat dan syirik’.
Sy x pasti,sama ada/mgkin johnensem mmpunyai maksud yg lain yg tidak dihuraikan scara mndalam krn ayat itu kelihatan trlalu umum. Tp izinkan sy mmberi pndapat.

Pndapat sy, manusia bole melihat/berhubung dgn makhluk halus melalui kadedah/peristiwa tertntu dan itu boleh terjadi dgn kehendak Allah juga.dan ini perlu dipercayai. Ia x semestinya khurafat/syirik. Yg mnjadikannya khurafat/syirik ialah cara/tujuan/kaedah ia berlaku. Jika kita skadar mngatakan ‘tidak percaya’ tnpa huraian jelas, ia seakan2 terlalu umum dan bole mnjadi salah maksud. Disini sy pastekan 1 artkel dr 1 website dimana Sumbernya : Buku Menjawab Persoalan Makhluk Halus; Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din. :

Pada zaman Rasulullah ada seorang sahabat yang bernama Khurafah didapati hilang secara tiba-tiba. Keluarganya bertemu Rasulullah SAW menceritakan perihal kehilangan Khurafah Tidak berapa lama selepas itu, Khurafah muncul semula dan menceritakan mengenai pengalamannya membunuh seekor ular hitam, tiba-tiba beliau tidak sedarkan diri. Apabila tersedar, dia dapati berada dalam masyarakat seperti manusia tetapi penuh dengan keganjilan.

Khurafah dituduh membunuh salah seorang daripada orang penting dalam masyarakat itu dan mereka menuntu dia dibalas bunuh. Khurafah dibicarakan dalam mahkamah yang telus, mempunyai sistem keadlan yang hampir sama dengan manusia, dengan menggunakan peguam bela dan sebagainya. Khurafah dibela oleh seorang peguam dan mengemukan hujah dan berkata, "Khurafah tidak boleh dipersalahkan kerana dia membunuh salah seorang anggota daripada masyarakat kita (Bunian) yang menyerupai ular, sedangkan ular adalah musuh utama manusia. Maka Khurafah membunuh ular, bukanlah berniat membunuh orang kita (Bunian) tetapi membunuh musuh di alamnya". Maka dengan itu Khurafah dibebaskan dan dihantar balik ke alamnya.

Apabila berita ini disampaikan kepada Rasulullah, ramai para sahabat mempertikaikannya. Rasulullah SAW berkata :-


Ertinya : "Khurafah (bercakap) benar... [1]

Bagaimanapun dalam masyarakat kita, apabila dirujuk tentang cerita-cerita ganjil dan tidak masuk akal, kita menggelarnya Khurafat. Asal istilah Khurafat itu adalah kisah benar daripada individu yang bernama Khurafah.
--------
Rasulullah sndiri mengakui manusia boleh melihat/berhubung dgn makhluk halus, jd mengapa harus kita menafikannya?

Begitu juga dgn peranan perawat2 alternatif islam. Dlm usaha mngubati pesakit yg trkna gngguan jin/syaitan, ada msnya berlaku perhubungan komunikasi dgn mkhluk halus. Dan tntulah kaedah rwtan tu x khurafat/syirik.

Yg mnjadikannya perbuatan itu syirik adalah sprti amalan2 perbomohan yg memohon pertolongan jin/syaitan, berdmping dgn mkhluk halus utk mndpt faedah. Ini barulah perhubungan yg salah dan mmbawa syirik.

Kdg2 smasa mnonton lakonan tv, ada 2 dialog yg sering kita dgr :

A: apa kata kita bomoh/santaukan dia?
B: eh, jgn percaya bnda camtu, syirik!!

Atau

A: agaknya, dia kena bomoh/santau tak?
B: eh, jgn percaya bnda camtu, syirik!!

Ada prbezaan bsr kat dialog tu. Yg pertama, si A mmg ptt ditegur sbb dia bercadang melakukan kerja syirik. Tp yg kedua, si A xnmpak pun mahu melakukan kerja syirik. Yg si A maksudkan, dia percaya amalan perbomohan/sntau /ilmu hitam tu mmg wujud dan bole mnggangu manusia. Jd kalau bole ustaz2 huraikan, apa hukum dialog si B dlm situasi kedua?kalau dlm lakonan pula bgaimana..

10q..

0 comments:

Post a Comment

Komen / Pertanyaan





Form View Counter

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP