Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini... Kalau Ada Kesempatan Sila Berkunjung Lagi

Kepercayaan Terhadap Kewujudan Makhluk Halus dan Gangguannya Menurut Islam

>> Monday, August 4, 2008

Dewasa kini kita sering didedahkan dengan banyak siri-siri televisyen yang memaparkan kisah-kisah yang berkaitan dengan ilmu hitam atau hantu-hantu. Di TV3 sendiri, antara siri drama televisyen yang popular dan mempunyai jumlah penonton yang tinggi ialah siri Seram. Bermula dengan drama Susuk, Saka dan yang terkini ialah Kekasihku Seru. Di pawagam-pawagam pula ada menayangkan filem-filem seperti Jangan Pandang Belakang, Waris Jari Hantu dan juga Susuk yang diadaptasi dari drama bersiri televisyen.

Persoalannya adakah kisah-kisah yang dipaparkan ini betul serta tidak menyalahi pegangan akidah kita sebagai umat Islam? Apakah kesan-kesan yang mungkin akan dialami oleh masyarakat kita jika terlalu banyak dihidangkan dengan cerita-cerita sebegini? Bahkkan ada juga pendapat yang cuba untuk menafikan kebenaran cerita-cerita tersebut dengan mengatakan "saya tak percaya dengan benda-benda ni semua, semuanya tak wujud, karut dan bertentangan dengan Islam". Adakah pendapat sedemikian benar? Adakah makhluk halus ini tidak wujud dan karut? Adakah perbuatan sihir itu tahyul?

Baiklah, melalui ruangan yang terhad ini saya akan berkongsi sedikit pengalaman sebagai seorang guru agama yang telah berhadapan dengan masalah-masalah yang disebabkan gangguan makhluk halus. Insya Allah, jika saya mempunyai kudrat dan dipanjangkan umur saya juga akan menjelaskan bagaimana kita hendak mengenali sesuatu masalah yang disebabkan gangguan makhluk halus atau sihir seperti santau, pukau, saka, guna-guna dan sebagainya, serta cara bagaimana untuk mengatasinya.

Sebelum itu saya hendak memberi komen terlebih dahulu terhadap pendapat yang mengatakan bahawa benda-benda ni semua karut, tahyul dan bertentangan dengan akidah Islam sebelum saya komen terhadap cerita-cerita drama atau filem yang terdapat di pasaran sekarang.

Sebenarnya kewujudan makhluk halus adalah suatu hakikat atau realiti yang wajib diyakini oleh umat Islam. Kewujudan mahkluk halus seperti iblis, syaitan dan jin adalah benar. Sebab itulah kita digalakkan membaca "A'uuzubillaahiminassyaitoonirrojiim" yang bermaksud "Aku berlindung dengan Allah dari syaitan yang direjam'. Nah, bukankah ini satu dalil yang jelas menunjukkan bahawa makhluk yang kita tidak nampak itu iaitu syaitan memang wujud. Begitu juga kewujudan makhluk lain yang turut dinyatakan dalam Al-Quran seperti iblis, jin dan ifrit. Firman Allah S.W.T. dalam surah Az-Zariyat ayat 56-57 yang bermaksud:

"Dan tidak Aku jadikan jin dan manusia itu kecuali untuk beribadah (menyembah) kepadaKu. Aku tidak meminta daripada mereka rezeki dan Aku tidak perlukan mereka memberi makan kepadaKu"

dan firmannya lagi dalam surah Al-A'raf ayat 176 (bermaksud):

"Dan sesungguhnya Kami telah sediakan bagi neraka jahanam itu seberapa banyak daripada golongan jin dan manusia. Mereka ada hati tetapi mereka tidak mahu berfikir dengannya. Mereka mempunyai mata tetapi mereka tidak mahu memerhatikan dengannya. Mereka mempunyai telinga tetapi tidak mahu mendengar dengannya. Mereka semua seperti binatang-binatang ternakan, bahkan mereka itu lebih sesat, mereka itulah orang-orang yang lalai"

Sebenarnya ada banyak lagi dalil-dalil yang menyatakan tentang kewujudan makhluk-makhluk lain yang hidup bersama manusia dan mereka tidak dapat dilihat. Makhluk halus yang paling hampir dengan manusia dan mempunyai tanggungjawab (hukum taklif) yang sama dengan manusia adalah jin, sebagaimana yang telah dinyatakan dalam surah Az-Zariyat ayat 56 tadi.

Mereka juga hidup di dunia ini tetapi dalam alam yang berlainan iaitu alam yang tidak kelihatan. Apabila sesuatu makhluk itu hidup di dunia ini maka semuanya tertakluk kepada undang-undang alam atau fitrah alam. Fitrah alam adalah satu peraturan yang menyatakan bahawa terjadinya sesuatu perkara itu adalah disebabkan oleh sesuatu perkara yang lain. Contohnya sesuatu benda itu boleh dipotong menggunakan pisau atau parang, api adalah sebab sesuatu benda itu terbakar. Oleh yang demikian manusia dan jin juga tertakluk pada peraturan ini. Ada sesuatu perkara yang jika dilakukan oleh jin boleh memberi sesuatu kesan kepada manusia dan demikian juga sebaliknya terdapat sesuatu perkara yang jika dilakukan oleh manusia boleh memberi kesan kepada jin.

Sebab itulah jin boleh memberi kesan negatif kepada manusia seperti dalam amalan sihir. Ia adalah fitrah alam. Sesuatu fitrah alam itu tidak berlaku hanya dengan keizinan Allah. Contohnya seperti fitrah api yang membakar sesuatu, tetapi dalam keadaan-keadaan tertentu api tidak membakar sebagaimana dalam kisah Nabi Ibrahim A.S. Ini adalah mukjizat. Dalam amalan-amalan sihir yang kita boleh perhatikan juga kadang-kadang api tidak membakar.

Oleh yang demikian, kita hendaklah berpendirian bahawa makhluk-makhluk halus ini boleh memberi kesan negatif kepada manusia mengikut fitrah alam atau dengan keizinan Allah S.W.T. Ahli-ahli sihir atau bomoh atau dukun-dukun syirik boleh mendatangkan kecelakaan kepada kita setelah mendapat keizinan Allah.

Justeru, pendapat yang menyatakan bahawa kewujudan hantu-hantu, jin dan syaitan adalah kepercayaan karut adalah tidak tepat sama sekali. Makhluk-makhluk ini memang wujud, hanya namanya sahaja yang berbeza mengikut tempat. Jika di Malaysia, makhluk-makhluk halus ini dikenali dengan nama-nama seperti jembalang, pontianak, hantu raya, pelesit, toyol dan sebagainya. Semuanya itu adalah suku kaum dari bangsa jin.

Berkenaan dengan siri-siri drama dan filem seram yang ada di pasaran sekarang saya rasa banyak kesan negatifnya. Walaupun 90% kisah-kisah ini memang berdasarkan realiti, tetapi terdapat juga tokok tambah yang lari dari hakikat sebenar. Mungkin untuk menyedapkan jalan cerita. Dalam drama Susuk contohnya, adegan semasa Pak Ali berlawan dengan Degawan terdapat unsur-unsur tahyol iaitu semasa Pak Ali mengeluarkan kuasa api sama seperti Degawan. Ini adalah penambahan yang tidak berlaku di alam realiti. Seseorang yang mempunyai kelebihan berlawan dengan syaitan hanya perlu menggunakan kekuatan rohnya sahaja. Roh mereka akan bercahaya dan bersinar dengan terang dan boleh melemahkan syaitan. Individu seperti ini tidak memerlukan untuk membuka langkah persilatan untuk menentangnya, cukup dengan sinaran roh tersebut. (Saya akan huraikan bagaimana roh yang kuat dan bersinar dapat menewaskan makhluk-makhluk halus dalam kesempatan akan datang).

Selain itu, dalam filem waris jari hantu terdapat unsur-unsur yang mengajak penonton mempercayai bahawa saka itu adalah tidak salah. Saka itu boleh membantu di waktu kesusahan, saka itu bertujuan baik. Sehingga tamat filem ini tidak menyatakan bahawa menyimpan saka adalah satu perbuatan yang salah di sisi Islam dan boleh membawa syirik. Producer sepatutnya peka dengan keadaan ini sebab tersilap tindakan kita boleh menyebabkan ramai saudara-saudara kita menjadi syirik.

Baiklah cukup setakat ini, kita bincangkan tajuk-tajuk lain dikesempatan akan datang, Insya Allah.

4 comments:

Anonymous,  August 5, 2008 at 1:47 AM  

memang betul,makhluk ini ada.tetapi sayangnya rancangan seram yang banyak di tv sekarang ini tidak mendidik penonton.penonton lebih banyak dihidangkan dengan aksi2 yang lebih memesongkan aqidah.sepatutnya ditonjolkan keimanan dan keyakinan yang tinggi kepada Allah akan menenggelamkan segala yang berbentuk tahyul.sedangkan sebaik-baik ciptaan Allah adalah manusia berbanding jin dan syaitan.

Anonymous,  August 7, 2008 at 1:10 AM  

tahniah ustaz atas keterbukaan dalam menangani isu sebegini. Saya rasa kesannya dapat dirasai kalau ustaz sendiri dapat menjelaskan fenomena seperti ini melalui kerjasama dengan producer2 filem handal kita. Saya sokong sebulat suara.

Unknown September 1, 2010 at 1:29 AM  

salam...mmg percaya dengan kewujudan syaitan, jin dan malaikat...semua makhluk ini hanya wujud dialam ghaib...tp untuk melihat, berhubung dengan makhluk ini sama sekali saya tidak percaya...pada pendapat saya kepercayaan boleh berhubung atau melihat dengan makhluk ini lah yang dikatakan amalan khurafat dan syirik..

Anonymous,  April 20, 2011 at 5:40 PM  

assalamualaikum..sy tertarik dgn komen johnensem terutama pada ayat ‘tp untuk melihat, berhubung dengan makhluk ini sama sekali saya tidak percaya...pada pendapat saya kepercayaan boleh berhubung atau melihat dengan makhluk ini lah yang dikatakan amalan khurafat dan syirik’.
Sy x pasti,sama ada/mgkin johnensem mmpunyai maksud yg lain yg tidak dihuraikan scara mndalam krn ayat itu kelihatan trlalu umum. Tp izinkan sy mmberi pndapat.

Pndapat sy, manusia bole melihat/berhubung dgn makhluk halus melalui kadedah/peristiwa tertntu dan itu boleh terjadi dgn kehendak Allah juga.dan ini perlu dipercayai. Ia x semestinya khurafat/syirik. Yg mnjadikannya khurafat/syirik ialah cara/tujuan/kaedah ia berlaku. Jika kita skadar mngatakan ‘tidak percaya’ tnpa huraian jelas, ia seakan2 terlalu umum dan bole mnjadi salah maksud. Disini sy pastekan 1 artkel dr 1 website dimana Sumbernya : Buku Menjawab Persoalan Makhluk Halus; Tuan Guru Dato’ Dr. Haron Din. :

Pada zaman Rasulullah ada seorang sahabat yang bernama Khurafah didapati hilang secara tiba-tiba. Keluarganya bertemu Rasulullah SAW menceritakan perihal kehilangan Khurafah Tidak berapa lama selepas itu, Khurafah muncul semula dan menceritakan mengenai pengalamannya membunuh seekor ular hitam, tiba-tiba beliau tidak sedarkan diri. Apabila tersedar, dia dapati berada dalam masyarakat seperti manusia tetapi penuh dengan keganjilan.

Khurafah dituduh membunuh salah seorang daripada orang penting dalam masyarakat itu dan mereka menuntu dia dibalas bunuh. Khurafah dibicarakan dalam mahkamah yang telus, mempunyai sistem keadlan yang hampir sama dengan manusia, dengan menggunakan peguam bela dan sebagainya. Khurafah dibela oleh seorang peguam dan mengemukan hujah dan berkata, "Khurafah tidak boleh dipersalahkan kerana dia membunuh salah seorang anggota daripada masyarakat kita (Bunian) yang menyerupai ular, sedangkan ular adalah musuh utama manusia. Maka Khurafah membunuh ular, bukanlah berniat membunuh orang kita (Bunian) tetapi membunuh musuh di alamnya". Maka dengan itu Khurafah dibebaskan dan dihantar balik ke alamnya.

Apabila berita ini disampaikan kepada Rasulullah, ramai para sahabat mempertikaikannya. Rasulullah SAW berkata :-


Ertinya : "Khurafah (bercakap) benar... [1]

Bagaimanapun dalam masyarakat kita, apabila dirujuk tentang cerita-cerita ganjil dan tidak masuk akal, kita menggelarnya Khurafat. Asal istilah Khurafat itu adalah kisah benar daripada individu yang bernama Khurafah.
--------
Rasulullah sndiri mengakui manusia boleh melihat/berhubung dgn makhluk halus, jd mengapa harus kita menafikannya?

Begitu juga dgn peranan perawat2 alternatif islam. Dlm usaha mngubati pesakit yg trkna gngguan jin/syaitan, ada msnya berlaku perhubungan komunikasi dgn mkhluk halus. Dan tntulah kaedah rwtan tu x khurafat/syirik.

Yg mnjadikannya perbuatan itu syirik adalah sprti amalan2 perbomohan yg memohon pertolongan jin/syaitan, berdmping dgn mkhluk halus utk mndpt faedah. Ini barulah perhubungan yg salah dan mmbawa syirik.

Kdg2 smasa mnonton lakonan tv, ada 2 dialog yg sering kita dgr :

A: apa kata kita bomoh/santaukan dia?
B: eh, jgn percaya bnda camtu, syirik!!

Atau

A: agaknya, dia kena bomoh/santau tak?
B: eh, jgn percaya bnda camtu, syirik!!

Ada prbezaan bsr kat dialog tu. Yg pertama, si A mmg ptt ditegur sbb dia bercadang melakukan kerja syirik. Tp yg kedua, si A xnmpak pun mahu melakukan kerja syirik. Yg si A maksudkan, dia percaya amalan perbomohan/sntau /ilmu hitam tu mmg wujud dan bole mnggangu manusia. Jd kalau bole ustaz2 huraikan, apa hukum dialog si B dlm situasi kedua?kalau dlm lakonan pula bgaimana..

10q..

Post a Comment

Komen / Pertanyaan





Form View Counter

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP