Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini... Kalau Ada Kesempatan Sila Berkunjung Lagi

Tips Tanam Rumput Hiasan

>> Monday, November 15, 2010

Memilih jenis rumput untuk ditanam di halaman rumah bukanlah satu perkara yang mudah. Terdapat banyak jenis rumput di pasaran. Antara yang popular ialah rumput mutiara, rumput karpet dan rumput lembu (cow grass). Saya bukanlah pandai sangat tentang ilmu landskap ni tetapi hasil dari sedikit pengalaman didapati rumput karpet dari jenis Philipine adalah yang paling mudah ditanam, tahan lasak dan mudah penjagaannya berbanding dengan jenis-jenis rumput yang lain.


pemilihan rumput yang sesuai amat penting agar laman
yang sempit akan kelihatan lebih luas.

Rumput mutiara
Rumput mutiara memang cantik dan tidak perlu dipotong kerana ia sentiasa pendek tetapi penjagaannya agak cerewet. Air dan baja mesti mencukupi agar ia terus subur dan hijau.

Cow grass
Cow grass (rumput yang biasa ditanam di padang-padang sekolah) pula seakan-akan rumput mutiara tetapi ia mudah panjang dan perlu dipotong sekurang-kurangnya sebulan sekali. Kalau tak.. akan jadi padang ragutla nampaknya sesuai dengan namanya rumput lembu.

Rumput karpet
Rumput karpet pula ada banyak jenis, antaranya ialah jenis Jepun, Taiwan dan Philipine. Jenis Jepun mahal sikit berbanding Philipine tetapi bentuknya lebih halus dan cantik.. dari segi penjagaan pun lebih cerewet berbanding Philipine. Jenis Taiwan saya tak tahu banyak tetapi kalau jenis Philipine memang senang nak tanam dan senang penjagaannya.

Philipine grass boleh dibeli dengan harga yang murah di Sg Buloh. Ia berharga antara RM1.30 hingga RM1.50 sekeping (2 X 1 kaki). Kalau bernasib baik boleh dapat RM1.00 sekeping.



Cara tanam: sebaik-baiknya tutup rapat semua kawasan dengan kepingan rumput yang dibeli. Jadi, tak perlulah nak tunggu lama untuk rumput tu membiak dan menjalar untuk memenuhi seluruh kawasan. Pada peringkat awal kenalah siram dengan jumlah air yang secukupnya agar ia tidak layu dan mati.





Tetapi kalau bajet cipot boleh ikut cara saya ni.. potong kepingan rumput kecik2.. lebih kurang 1/4 kaki dan susun dengan jarak 1/2 kaki antara satu kepingan dengan kepingan yang lain (lihat gambar sebelah). Ia mengambil masa lebih kurang 3 bulan untuk tumbuh dan memenuhi seluruh kawasan.





Saya hanya membelanjakan RM100 untuk menanam rumput di halaman ni yang luasnya lebih kurang 35 X 75 kaki persegi. Kalau diupahkan kepada kontraktor saya rasa kosnya tidak kurang RM3000 - RM4000.
Saya tanam separuh laman dulu sebab tu bahagian depan dah penuh tetapi bahagian belakang masih ada lompong. Lepas dua bulan penuhlah nanti dengan rumput.



Persediaan sebelum menanam rumput: ratakan dahulu tanah, buang benda-benda yang merbahaya seperti sisa-sisa binaan yang lazimnya dibuang oleh kontraktor binaan. Cara yang terbaik ialah korek dahulu kira-kira setengah kaki dalam dan masukkan tanah baru. Lepas tu tutup dengan pasir halus dan sembur dengan racun rumpai yang dicampur dengan serbuk racun benih cambah. Tujuannya ialah untuk membunuh benih-benih rumput liar yang kita tidak kehendaki. Kalau tak, rumput liar akan tumbuh lebih cepat dari rumput hiasan kita. Kemudian letak kepingan rumput. Pastikan air sentiasa mencukupi terutama sebelah petang kerana ketika itu cuaca lebih panas dan kering. Setelah rumput hidup iaitu setelah daunnya mula menghijau jangan lupa tabur baja.. tanyalah kedai baja tentang jenis baja yang sesuai digunakan.

Pengalaman saya dengan Philipine Grass ni memang mudah. Kalau rumput ni dah hidup kadang-kadang sampai 3 hari tak siram pun ok lagi. Saiznya pula tak akan menjadi terlalu panjang.. setakat 5 bulan saya mula menanam rumput ni sekali pun tak pernah saya potong. Apa yang perlu diambil perhatian ialah rumput-rumput liar yang tumbuh dicelah-celahnya, kita kena cabut sendiri rumput-rumput liar ni agar ia sentiasa kelihatan cantik dan menarik. Selamat Mencuba!!




Nak tunggu rumput penuh
baru nak susun buat landskap.

14 comments:

SatuJutaIdea November 17, 2010 at 1:25 AM  

Good info... mmg cantik dan menarik andainya jika masa diluangkan utk membuat perancangan teliti sblm menanam rumput hiasan di laman rumah :)

muhammad heikal February 4, 2011 at 7:36 PM  

serbuk racun benih cambah.mana nk dpt benda ni?.bapa ek???help...sms me 0137976036

abuis February 13, 2011 at 4:22 PM  

racun benih cambah boleh beli kat kedai racun dan baja.. bentuknya macam tepung dibungkus dalam kotak. Harga tak sampai RM10. Cara guna campurkan dalam satu tong racun lebih kurang 2 sudu.

Chantique Jelita February 14, 2011 at 5:37 AM  

Salam,
Kat nurseri mane yek yg jual rumput philipine RM1? Saiznye 1'X2' ke?

Chantique Jelita February 14, 2011 at 5:37 AM  

Salam,
Kat nurseri maner yek yg jual rumput philipine RM1? Saiznye 2'X1' k?

abuis February 14, 2011 at 2:35 PM  

Philipine banyak dijual kat Sg Buluh, paling murah boleh dpt pun sekitar RM1.30 (harga biasa RM1.50) utk saiz 1'X2'. Tp tak pe boleh tanya2 dulu sbb kat Sg Buluh ada banyak sgt nurseri yg jual rumput.. kita kena rajin je.

emry August 10, 2011 at 12:07 PM  

Sila layari www.esse-resources.com, untuk info lebih detail tentang rumput

Anonymous,  March 6, 2012 at 1:21 AM  

Jazkallah Khyran Kathira for sharing info & experience ya akhi...

Anonymous,  March 30, 2012 at 12:02 PM  

tq 4 info ;)

Anonymous,  December 5, 2012 at 12:01 PM  

kat mana boleh beli benih rumput??

Anonymous,  January 16, 2013 at 10:32 AM  

boleh tau berapa lama tempoh masa selepas meracun baru boleh tanam rumput?

Anonymous,  January 26, 2013 at 4:14 PM  

Terima kasih byk2 info yg dkongsikan ni mmg sangatlah berguna khasnya bg saya yg sdg mcari idea tuk rumah halaman saya..Tq

Anonymous,  April 27, 2013 at 3:56 PM  

saya plan nak tanam rumput carpet jenis pilipine di halaman rumah tempat anak2 bermain, betul ke rumput jenis ni mudah menarik lipan/kala jengking sbb akarnya sejuk???

gel pelangsing April 29, 2013 at 8:04 AM  

info yang bagus saya lagi tanam juga rumput jadi lagi cari tau info tentang rumput

Post a Comment

Komen / Pertanyaan





Form View Counter

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP