Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini... Kalau Ada Kesempatan Sila Berkunjung Lagi

Perbezaan Pendapat Dalam Isu Agama

>> Wednesday, September 24, 2008

Hari ni adalah hari ke dua puluh empat kita menunaikan ibadah puasa. Jika tepat ramalan yang dibuat oleh ahli-ahli falak Malaysia bahawa anak bulan Syawal tidak akan kelihatan, maka kita akan berpuasa cukup 30 hari. Sebab-sebab anak bulan dijangka tidak kelihatan tidak pula dinyatakan sama ada anak bulan keluar terlalu awal (menyebabkan silauan cahaya matahari yang masih terang akan menghalang pandangan pencerap) atau keluar terlalu lewat. Tetapi itu semua tak penting, yang penting ialah kita menunaikan ibadah puasa dengan sempurna seterusnya diterima di sisi Allah S.W.T.



Semalam, sahabat saya Shahrizan jumpa saya dan bertanya tentang amalan membaca Al-Quran di atas kubur yang dikatakan bid'ah sebagaimana yang dihuraikan oleh Dr Azwira dari Jabatan Pengajian Al-Quran & As-Sunnah UKM (dua post sebelum ini). Masalahnya ialah dia terjumpa satu lagi blog yang menyangkal pendapat Dr Azwira ini. Dia pun tunjukkan blog tersebut dan saya baca sekali lalu sahaja. Perbezaan pendapat ini telah menyebabkan dia bingung dan keliru. Bagaimana dia nak nasihatkan keluarganya yang telah sekian lama membaca Yasin ketika menziarahi kubur terutamanya semasa hari raya?

Bagi saya senang saja. Perbezaan pendapat dalam masalah keagamaan ini adalah satu perkara lumrah. Ia telah berlaku sejak dari dahulu lagi. Apa yang saya dapat perhatikan dalam permasalahan ini ialah perbezaan pendapat antara golongan pengkaji ilmu hadis dengan golongan ahli fekah. Golongan pengkaji hadis adalah seperti Dr Azwira (UKM), Dr Asri (Mufti Perlis) dan Syeikh Nasiruddin al-Albani (tokoh hadis zaman silam). Maka berlakulah pertembungan fatwa antara Al-Bani dengan Syeikh2 lain seperti Ibn Al-Qayyim (kitab Ar-Ruh) dan al-Syeikh al-Uthmani dalam kitab “Rahmatul Ummah fi Ikhtilaf al-A’immah”.

Nampaknya kedua-dua golongan iaitu yang mengamalkan membaca Al-Quran di perkuburan dengan golongan yang tidak mengamalkannya masing-masing mempunyai hujah yang kuat - Cuma yang pasti ialah ulamak salaf tidak melakukannya. Kalau nak selamat ikut ulamak salaf (Al-Kholafu A'lam, Was-Salafu Aslam: Golongan Kholaf lebih pandai manakala Salaf lebih selamat). Pilihlah mana-mana pendapat yang diyakini oleh diri masing-masing.

Bagi diri saya, tak perlulah baca di atas kubur, bacalah di dalam masjid. Di samping kita mendapat pahala membaca Al-Quran kita juga akan mendapat pahala iktikaf. Adapun tentang pahala bacaan yang dihadiahkan kepada si mati sama ada sampai atau tidak, itu terserah kepada Allah. Tiada nas yang jelas tentang perkara ini. Apa yang jelas ialah perkara-perkara yang dapat memberi manfaat kepada si mati ialah sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan doa anak yang soleh.

Oleh itu, sementara kita hidup kat dunia ni buatlah amal soleh dan tinggalkan lah maksiat. Nanti bila mati tak lah susah payah nak mengharapkan orang lain buatkan amal kebaikan untuk kita... belum tentu sampai!!!!!!!!!!!

0 comments:

Post a Comment

Komen / Pertanyaan





Form View Counter

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP