Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini... Kalau Ada Kesempatan Sila Berkunjung Lagi

Doa Mengelakkan Kemalangan

>> Tuesday, October 7, 2008

Dalam kita berseronok menyambut kedatangan Syawal janganlah kita lupa tentang keselamatan kita di jalan raya. Keadaan jalan raya yang sesak dengan kenderaan akan memudahkan kita terlibat dengan kemalangan terutamanya kepada mereka yang terpaksa menempuh perjalanan jauh. Mengikut statistik yang baru dikeluarkan oleh pihak berkuasa, sebanyak 1.2 juta kenderaan telah berada di jalan raya semalam (6 Okt) iaitu mereka yang dalam perjalanan pulang semula ke Kuala Lumpur setelah bercuti hari raya.
Oleh itu berhati-hatilah semasa di jalan raya, sentiasalah bersabar, jangan cilok-cilok.
Di sini saya nak kongsi satu doa yang boleh diamalkan ketika hendak memulakan perjalanan, mudah-mudahan kita dijauhkan dari terlibat dengan kemalangan.
Doa ini diambil dari buku 101 Doa Daripada Hadis-Hadis Sahih susunan Ust Zahazan Mohamed (UIA), ia diriwayatkan oleh At-Tirmizi no. 3482, Sahih al-Jami' al-Soghir no. 1297, Sahih al-Nasa'i no. 5053:

Maksudnya: "Ya Allah, tiada yang mendatangkan kebaikan melainkan Engkau, dan tiada yang menghilangkan keburukan melainkan Engkau, tiada upaya melainkan Allah s.w.t."

2 comments:

USD October 15, 2008 at 11:56 AM  

Salam,
Wah cantik blog ko wak. Kabare ?

Anonymous,  October 25, 2008 at 11:44 PM  

Kabare..ustaz..kamek mao belajar jd webmaster gimana dong?tolong kami deh...-sepintarian

Post a Comment

Komen / Pertanyaan





Form View Counter

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP