Terima Kasih Kerana Sudi Mengunjungi Blog Ini... Kalau Ada Kesempatan Sila Berkunjung Lagi

Fikir Dulu Sebelum Merokok

>> Thursday, April 1, 2010

Jika anda belum merokok dan berhasrat untuk merokok atau bagi sesiapa yang telah ketagih merokok fikirkanlah semula hasrat anda tersebut... kerana apa? Sila baca laporan di bawah:

KUALA LUMPUR - Seorang pakar akademik dari Australia semalam mendedahkan satu hasil kajian di Belanda baru-baru ini yang mendakwa menemui sel darah merah babi sebagai kandungan penyekat bahan kimia dalam puntung rokok.

Profesor Simon Chapman dari Universiti Sydney dilaporkan berkata, kajian itu mendapati babi digunakan dalam 185 jenis industri termasuk penemuan sel darah merah haiwan itu dalam penapis (filter) rokok.

Kenyataan beliau yang disiarkan oleh akhbar Daily Telegraph kelmarin menjelaskan, hasil kajian tersebut pastinya mengejutkan perokok yang beragama Islam serta Yahudi yang diharamkan memakan babi.

Menurutnya, setakat ini satu jenama rokok yang dijual di Greece telah didapati mengandungi darah babi.

** Walaupun ini hanyalah satu kajian yang masih belum pasti kebenarannya tetapi tabiat ini telah masuk dlm kategori syak atau ragu2. Menurut hukum fekah, perkara yang jatuh dalam keraguan sama ada halal atau haram maka ia lebih hampir kepada haram sebagaimana yg dinyatakan dalam sebuah hadis:

"Telah diriwayatkan daripada Abu Ubaid al-Nukman bin Basyir katanya: Aku telah mendengar Rasulullah SAW bersabda: Adalah yang halal itu nyata dan yang haram itu nyata. Di antara keduanya ada beberapa perkara yang kesamaran pada hukumnya dan tiada diketahui oleh kebanyakan manusia akan keyakinannya. Sesiapa yang menjaga dirinya daripada jatuh pada perkara yang samar-samar maka terpeliharalah agama dan perangainya dari segala kecacatan. Dan sesiapa yang melakukan beberapa perkara yang kesamaran itu seolah-olah dia telah jatuh pada perkara yang haram. Sebagaimana seorang pengembala kambing yang mengembala di sekitar kawasan larangan tentulah hampir-hampir ia masuk ke dalamnya. Ketahuilah bahawasanya bagi tiap-tiap raja itu ada larangannya dan bagi Allah SWT itu ada larangan yang diharamkan olehnya... أو كما قال"
- Hadis riwayat Bukhari & Muslim - dipetik dari Hadis 40


** Nasib baik aku dulu tak terpengaruh tabiat menghisap rokok oleh kawan2, kalau tak jenuh juga nak berhenti dari tabiat ni..

0 comments:

Post a Comment

Komen / Pertanyaan





Form View Counter

  © Blogger template Webnolia by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP